2007/03/20

نوروزتان پيروز

بر چهره ی گل نسيم نوروز خوش است بر طرف چمن روی دلفروز خوش است
از دی که گذشت هر چه گويی خوش نيست خوش باش ومگوزدی که امروزخوش است
خيام
سال نو را به همه تبریک می گویم امیدوارم سالی خوب همراه با سلامتی داشته باشید
جمشید‌شاه، پس از انجام‌دادن کارهای بزرگ و به‌وجود‌آوردن جهان آرمانی، در دوران پادشاهی خود، در سال‌های آخر آن، با یاری فرِ کیانی و موافق با شکوه پادشاهی که خاصِ پادشاه موبدان بود (فرمان‌روا و روحانی)، تختی ساخت و آن را که لابد از زر و سیم بود با دُر و گوهر بیاراست و هر هنگام که می‌خواست، تخت را بر دوش گرفته از زمین به آسمان می‌بردند و جمشید بر روی تخت هم‌چون خورشید بر آسمان، می‌درخشید.به انگیزه کارهای بزرگ و ساختن این تخت شگفت‌انگیز که آوازه‌اش در جهان پیچیده بود، بزرگان و مردمان از گوشه‌وکنار جهان رو به سوی تختگاه او نهادند و همگی ارمغان‌های گران‌بها از زر و سیم و دُر و گوهر بر پای او نثار کردند و شکوه و قدرت و ثروت جمشید بالا گرفت و نام او پرآوازه گشت. این اجتماع بزرگ در تختگاه جمشید که استخر و تخت جمشید بود، در روز ویژه‌ای انجام می‌گرفت که با روزهای دیگر سال فرق داشت. آن روز، روز هرمزد، یکم روز از ماه فروردین، آغاز فصل بهار و سال نو بود. در آن‌روز خجسته که همه‌ی مردم جهان تن از رنج و دل زِ کین آسوده و شسته بودند. جمشید، شاه ایران که گیتی از کارهای او روشنی گرفته بود و جهان به آخرین درجه‌ی آرامش و آراستگی رسیده بود، شادمانانه و پیروزمندانه بر تخت نشست و جشنی آراست و بزرگان و مهمانان خود را بار داد، در حالی که رامش‌گران به رامش و نوازندگان به نواختن رود مشغول بودند، همگی می گساردند و شاد‌ی‌ها کردند و جشن گرفتند و آن روز را "نوروز" نام نهادند و این جشن خجسته و فرخ که هنوز در ایران زمین برپاست از آن خسروان، یعنی کیومرث و جمشید و شاهان دیگر که در برپا داشتن این جشن کوشا بودند، برای ما یادگار مانده است و از آن روز بود که نوروز به ثبت ملی و جهانی تاریخ و فرهنگ ایران زمین رسید.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

sale no to ham mobarak mohsen jan. omidvaram sali por az shadi va movafagheyat barat bashe.

3/22/2007 9:39 am  
Anonymous Anonymous said...

ham mihanani ke zardi khod ra ba sorkhi atash dar shabe 4shanbe sorii moaveze kardand be pishvaze sale noo miravand omidvaram hame ba salamati va aramesh ein sal jadid ra poshte sar begozarand. dorood bar to mohsen ke ba ein matn ma ra az aslee khood ke hamana tamadone kohane iranzamin ast agahtar kardi.sale noo mobarak baaad. (behnosh dai)

3/22/2007 2:54 pm  
Anonymous Anonymous said...

mohsen jan sale no mobarak...omidvaram sali por az shadi dashte bashi... in matni ke neveshti ham kheili jazabe va axet ke mesle hamishe fogholadast...

3/22/2007 3:19 pm  
Anonymous Anonymous said...

Happy new year

3/24/2007 12:57 pm  
Anonymous Anonymous said...

har rooz montazeram taze shi mohsen jan;)

4/02/2007 1:50 pm  

Post a Comment

<< Home